Thursday, December 14, 2006

Global Økonomi, Erik Reinert, og Eksamen, igjen...

Nå sitter jeg igjen å skal skrive en skoleoppgave, og i den anledning må jeg kvitte meg med litt dårlig samvittighet for at jeg ikke har begynt før.

Dette ønsker jeg å gjøre ved å fokusere på alt det flotte jeg har lest dette semesteret som IKKE har noe særlig med pensumet mitt å gjøre, da kan jeg virkelig føle meg flink! Tenk å gjøre ekstralekser! Første bok ut er:

Global Økonomi, Erik Reinert.

Den kanskje viktigste boken jeg har lest i høst, tror jeg er Erik Reinerts Global Økonomi. Ikke så mye fordi jeg lærte noe nytt, men fordi jeg fikk bekreftet svært mye av det jeg hadde tenkt fra før. Det viktigste med denne boken blir dermed å få servert mine egne tanker på en systematisk og logisk måte, illustrert med gode eksempler.

I Global Økonomi presenterer Reinert et teoretisk økonomisk syn frontet av The Other Canon (www.othercanon.org). Dette synet er i sterk opposisjon mot det gjeldende nyliberalistiske paradigme, og sett i lys av Reinerts forklaringer, blir resultatet av dagens globalisering skremmende logisk. Man skulle tro det var en konspirasjon på gang, men Reinert viser også idiotien i konspirajonsteorier om USA's verdensherredømme og lignende tøv. Det er den nærmest religiøse overbevisningen om den nyliberalistiske ideologiens fortreffelighet som fører til elendigheten.

Boken inneholder en rekke glimrende argumenter for alle som er interessert i å gjøre noe med urettferdigheten i måten dagens globalisering gjennomføres på. Den belyser hvor dårlig det står til i enkelte deler av verden, den viser hvorfor det er nødt til å bli slik under det gjeldende, nyliberalistiske paradigme, og det presenteres mulige løsninger og forbedringer av systemene.

Man skal selvsagt ikke alltid sluke alt rått, men for meg fremstår Reinert som en meget fornuftig økonom, og Global Økonomi som et must for alle som er interessert i globaliseringens konsekvenser. God lesning!

For de som vil lese litt mer om Erik Reinert, er han intervjuet av www.forskning.no. Dette kan leses her:

http://www.forskning.no/Artikler/2003/juni/1055409490.25

1 comment:

Anonymous said...

Meget bra ;-)